Y SIN EMBARGO magazine

Avatares de la vida. Ninots de UU, Miguel Ruibal, fernandoprats, Nirvana SQ, Leonie Polah, Brancolina, Thomas Hagström, Anna Christina, Thierry Tillier, Ezequiel Ruiz

Seven years of a periodical and independent publication is perhaps both necessary and long enough a time to verify or put into practice a set of ideas, wishes and adventures. YSE closes a cycle, but doesn’t close (neither literally nor metaforically). Seguiremos, pero seremos otros.

On air: YSE #29, LAST/s.

yse #25, las premisas – the curve(d)lines

YSE #25

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Memoria colectiva, social, individual, recuerdos y olvidos.
Todo lo pasado es mejor/Mejor no revolver el pasado.
¿Qué está dentro de la esfera de la memoria? ¿Qué merece ser recordado? ¿Quién decide? ¿Elegimos qué recordar? Memoria selectiva… ¿y lo qué olvidamos?

Socialmente: ¿qué significan los espacios destinados a la memoria? ¿Qué buscamos honrar, a las victimas del Holocausto, el horror de los centros de tortura o se busca que sean mecanismos válidos para que el Nunca Más sea real.

Tantos espacios dedicados a la memoria ¿no la desritualizan transformándola en tan cotidiana que la invisibiliza haciéndola parte del olvido? (Paula Palombo)

What about memory and its place in society of this current concept, its uses and disposals ? (Paula Palombo)

hmm . . arghH !
a very rich and large thematics isn’t it. You know how I’m working on, around and in-ou-side . . remember . . Entropy ≥ Memory . Creativity²

May be it would be useful to give few directions, provocative enough, constrained enough (would say dali) to provocate YSE-creativity rather than .. historic B&Ws, nostalgic sepias, alzheimeric transparences, ..

Plato, and Derrida .. is writing the memory of words, is it a pharmakon ? .. a sophistical poison as a philosophical remedy ?

Aristotle, .. how to purify by catharsis what we memorize by mimesis ?

Bergson, .. is memory (space ?) the other face of duration (time ?) ? .. are matter and memory the two faces of the same Mobius strip ?

Stiegler, .. what are our three memories ? How not to be dispossesses of the third one, those of our hypomnemata . . ?

Tarde, .. hmm

Niepce, .. brfbrfbrf .. but why not Nadar ?

Maffesoli, Simondon, Debray, .. how the collective memory makes individual ones, how is it a doxa, an habitus ?

Dali, .. is persistence of memory so .. surrealist ? .. and its desintegration .. so current in our societies ?

Elie During ? ../.. oh yeah, sure, .. The image-crystal offers a site to this indistinguishability, by crystallizing the two images without confusing them absolutely, it represents a duplication, according to a more and more quick circuit, more and more tightly, between the present and past, the actual and the virtual, and therefore it keeps on “turning on itself.”

I apologize .. I’m here thinking when writing and .. few seconds please .. I’ve not very much memory .. I’ve to re-read me .. hmm .. an anamnesis is necessary to catharsize when trying not to idiosyncrasize and hmm .. Plato & Dali .. argh .. Maffesoli ? Stiegler ? .. And what about Gilles & Félix desiring machines. oOoh .. of course ..

Why not fernando .. why not Paula .. ? ! .. and Why not old sepia nostalgic tears ..
.. and hmm ?
.. don’t remember whe(re)n ! (jef safi)

fernando, cuando se refiere a “ese concepto actualmente” ¿a qué se refiere? Parece como si hubiera algún concepto obviado en el mensaje. Si se refiere a la memoria misma, me parece bien, rescatar, hacer memoria es algo que da mucho de sí en cuanto a ensayos. (roman aixendri)

Intuyo que se refiere a “en esta época”, en un sentido laxo. (fp)

pensar la memoria como un espacio de creación de coordenadas para ser capaz de habitar el futuro, la arqueología como un salvamento de los vencidos, pensar la des-memoria como la posibilidad de ser altamennte contemporaneo, sin raíces. El memoraneo vive altamente adaptable, se adapta a cualquier cosa y sin embargo es incapaz de salvar nada del pasado. A día de hoy lo recordable es aquello que está totalmente muerto, lo insalvable. No interesa que haya posibilidad de crear hilos de Ariadna para salir del laberinto.

Vivimos dirigidos al futuro mirando únicamente al pasado para mirar aquellas cosas que solo nos desgarran. Quemamos etapas como si de una hoguera de san juan se tratara. Forgethability (roman aixendri)

yes . . absolutely !
. . from my point of view you’re here pointing out something essential
. . memory has its own metabolism, made of anamnesis, catamnesis, hypomnesis ..
. . resulting memories are stratified, as an hetergeneous
. . what is essential here is that we can identify dead-memory and alive-memory (dynamic memory )

. . 1/ as a heterogeneous mixture liquid-clay-solid, memory flows, pulps, decantes, and sediments. What is solidifying is dying, what remains fluid, even pasty, is malleable and can be a substrat for creation .. (remember Lao Tseu’s tao)
. . 2/ There is no creation ex nihilo, this is impossible to create something without the basis of what exists, fluid, alive, remaining alive (Spinoza would say, perseverating) before dying.
. . 3/ So . . the other face of the dialemme (not a dialectics) must be considered as obvious. To create is .. trying to kill what is alive, and we succeed when we create something so “memorized” that nobody or nothing can create something new with it !?

Sometimes great genious artists are so making eternal artworks that we can say that they have killed their art. Paradoxal, oxymoronic no ? Fortunately, hackers are here to .. resuscitate died memories ?! A miracle . . no ? (jef safi)

memory: no two people have the same memory. don’t know which philosopher this belongs to, but of the same occasion, two people hold different things, details. is this your living memory? don’t think so.
or, what we have from the collective “unconscious” of flickr, whose image now pops up as something we think is ours.
or whose image prompts a new step from our memory.
you most likely have a philosopher that this fits with, or fits in with some of your thoughts.
but I do think it is a next step and relevant to this digital space of input.

Me gustaría hablar sobre algunos tipos de memoria, conozco realmente muy pocos, pero de los que conozco me gustaría hablar. Walter Benjamin y su concepto de redención a través de la memoria, de la memoria de los que fueron vencidos, de los que ya nadie se acuerda. La contramemoria como forma de equilibrar las fuerzas, de tiempo mesiánico. Quizás la única manera que tenga el pasado de dormir en paz es rescatarlo del olvido. Los que perdieron las batallas y fueron enterrados en fosas comunes solo pueden ser salvados si se los devuelve a la luz a través. Memoria como justicia.

Suena quizás un tanto extraño, para Nietzsche la memoria es el dolor. La incapacidad de desprendimiento es tormento, pero todo lo que atormenta cuando aparentemente se olvida regresa como trauma. En una época en la que todo es recordable solo recuerdan las memorias externas, disquetes, cd’s. Demasiada información importante nos obliga a vaciar. desplazamos nuestra responsabilidad para con la memoria y el olvido y se la transferimos a máquinas. Cuando todo debe ser redimido, la relatividad azota y la imposibilidad hurga en la indiferencia.

No debo hablar de memoria porque reconstruir implica reconfigurar y distorsionar y sin embargo me atrevo a hacerlo porque es terrorífico que una máquina sea capaz de reproducir algo sin distorsiones, ni reinvenciones. Faltan dimensiones, la imaginación, el diálogo con la misma memoria, la narración, etc. si algo viene dado tiende a joder. La memoria externa puede llegar a desilusionar a la interna en tanto que es capz de mostrar detalles que en el momento de su vivencia fueron obviados. Hay ciertas cosas que si no se obvian, destruyen. “Mi pequeña memoria” se escapa y viene, se fuga. La otra lo equilibra todo.

Me gusta el olor a menta porque me recuerda a mi bisabuela materna y eso que nunca la llegué a conocer. Eso es la memoria (roman aixendri)

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Deadline: 1st september
19×19 cm, 300 dpi
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